Sveriges största laddpark för tunga fordon invigd
Malmö har fått landets största laddpark med plats för tunga fordon. Det är Falkenklev Logistik i Skåne som har satsat på anläggningen som har totalt 22 laddpunkter med möjlighet att bygga ytterligare 18. Företaget har även köpt sex eldrivna tunga lastbilar.
– El är framtiden för oss, säger Victor Falkenklev.
– Allt började med att vi hade en bit mark utanför Perstorp där vi nu bygger upp en solcellspark som kommer att ge upp till 1,5 miljoner kWh om året, säger Victor Falkenklev som är vd för det nystartade dotterbolaget Rifil där laddverksamheten bedrivs.
– Den egna elen därifrån räcker till ca 125.000 körda mil med tung lastbil och därför blev det ett enkelt beslut att investera i sex tunga eldrivna lastbilar från Scania och Mercedes-Benz som vi får nu i slutet av året. Vi har ett antal eldrivna transportbilar sedan innan så vi är ju ganska bekanta med eldrift.
– Det finns många som är negativa till eldrivna lastbilar men jag vågar påstå att dessa nog aldrig provkört en i verkligheten. Det är en oerhört mycket bättre arbetsmiljö för förarna. De har också ett fantastiskt vridmoment och är perfekta att rangera i krypfart när det är trångt.
– Vi kommer att använda bilarna i distributionstrafik och där har vi många turer där bilarna går kanske åtta mil om dagen. Så det är verkligen inga problem med räckvidden. Men bilarna kostar ju mer i inköp så det är viktigt att de rullar många timmar. Vi har nu dialog med bland annat Malmö stad om att kunna göra leveranser även på kvällar i och med att de är så tysta. Och det är positiva tongångar – alla vill ju minska trängseln i städerna och kan vi sprida ut körningarna under fler timmar så blir det ju en fördel.
Viktor Falkenklev storsatsar på el. Foto: Falkenklev
22 laddplatser
När man skulle investera i laddstolpar för dessa lastbilar insåg man att det var brist på laddplatser för stora fordon i Malmö och då slog man på stort. Den nya laddparken ligger intill Stora Bernstorp där riksväg 11 korsas av Yttre Ringvägen/E4.
– Genom att skapa en publik laddpark så öppnades dörren för olika stöd. Och när vi ändå var igång så slog vi på stort.
Laddparken är delfinansierad av Naturvårdsverket och byggd i samarbete med Scania, Kempower och Soltech.
De 22 laddplatserna kan var och en ge upp till 320 kW och passar lika bra för personbilar som för lastbilar.
– Med alla dessa platser kan vi nästan garantera att man slipper köa när det är dags att ladda. Det finns gott om plats och vi har totalt 2000 kW effekt att använda. Vi ska också tillsammans med Soltech energy solutions bygga ett energilager på 2000 kWh så att vi kan ta ut hög effekt utan att gå upp för högt i uttag från nätet.
Automatbutiken i anslutning till laddstationerna. Foto: Falkenklev
I anslutning till laddplatserna finns också toaletter och en automatbutik. Den sistnämnda är bemannad under lunchtimmarna och erbjuder då även varm mat.
– Det ska vara enkelt och bekvämt att stanna till här på sin rast och ladda upp, avslutar Victor.
eComExpo Summit i Göteborg
Falkenklevs satsning är ett tecken på hur tansportbranschen just nu genomgår en förändring av enorma proportioner. Men ett dilemma för många är att myndigheterna inte alltid agerar samstämmigt utanlätt hanmnar i stuprör. Därför arrangeras nu transport & energikonferensen eComExpo Summit i Göteborg den 2 december där branschen både ska identifiera problem – och presentera konkreta lösningar.
2022-10-20 12:00