Förnybart bindmedel stärker asfalt
Lignin är ett bindmedel för asfalt uppbyggt av förnybara resurser. Nu visar tester utförda av Peab Asfalt att det presterar bättre än bitumen som är gjort av fossila beståndsdelar.
– Asfaltblandningen med lignin fick bättre resultat i våra tester och överträffade förväntningarna, säger Lars Jansson, biträdande laboratoriechef vid Peab Asfalt.
Testet har pågått sedan maj 2021, alltså i drygt tre år, och utförts på en 300 meter lång sträcka längs högtrafikerade Skälbyvägen i Järfälla i nordvästra Stockholm. På teststräckan har en del av det fossila bindemedlet bitumen bytts ut mot lignin, ett alternativt material som är en förnybar resurs.
Försöket har följts upp årligen, efter vintertiden, och resultaten har då jämförts med den övriga sträckningen av Skälbyvägen som underhållsasfalterats med traditionell beläggning.
Lars Jansson på Peab Asfalt ser fördelar med bindmedlet lignin.
Fotograf: Tomas Enqvist/Progress Media Lab
Testerna har bland annat omfattat kontroll av hålrummen i beläggningen.
– Det är en av de viktigaste aspekterna, säger Lars Jansson. Vi jämför både mot vad regelverket kräver och mot den vanliga asfalten som lagts på den här vägen.
Liten men betydande skillnad
Även beständigheten mot vatten kontrolleras. Det går till så att man borrar upp så kallade asfaltpuckar, där hälften läggs i vatten och hälften förvaras torrt. Sedan trycks puckarna sönder och man får genom specifika mätningar fram en vattenkänslighet.
– Det viktiga här är att de puckar som förvarats i vatten inte får försämras mer än 25 procent, säger Lars Jansson.
Så kallade Prall-test utförs också i laboratoriet då slitage från dubbdäck simuleras genom att stålkulor får studsa mot ytan av uppborrade provkroppar från beläggningen.
Totalt sett visar nu testerna inte på någon som helst försämring för den asfaltbeläggning som blandats med lignin – snarare en liten förbättring.
– Det är ingen stor skillnad, men testresultaten överträffade förväntningarna, säger Lars Jansson.
2024-11-27 12:09